het bestaan zorgt voor je

Het bestaan zorgt voor je

Wij zijn allemaal deel van dit bestaan, niet gescheiden. Zelfs als we willen, kunnen we niet scheiden. Ons leven is onderdeel van samen zijn. Des te meer je in verbinding leeft des te levendiger je bent. Daarom is het belangrijk totaal te leven, intens te leven. Hoe dieper je verbonden bent met de essentie van leven, hoe meer je in contact komt met het bestaan. Al na je geboorte ben je ieder moment vernieuwd, verjongd, herrezen bij iedere ademhaling, door iedere hartslag is het bestaan je voortdurend aan het verzorgen. In feite is er weinig dat je zelf doet, het meest elementaire van het leven wordt al voor jou gedaan. Essentieel voor jou en mij is genieten van alles wat we in het leven ontmoeten. Genieten is iets individueelst, het heeft een unieke beleving in tegenstelling tot lol dat een collectieve beleving heeft; meerdere mensen hebben dan plezier óm iets. Genieten heeft een meer wezenlijke kwaliteit.

We zijn al nauwelijks bewust van onze ademhaling, wel staan van ons eigen wezen. Gautama de Boeddha gaf de wereld een enorm simpel gegeven, dat van onschatbare waarde is: Vipassana-meditatie. Het woord Vipassana betekent ‘eenvoudig je adem waarnemen’ – het binnenkomen van de adem, en het verlaten van de adem – de uitademing. Zowel bij stil zitten, als bij het lopen. Door dit te oefenen verandert je mens-bewustzijn. Je kunt het meditatie noemen, maar dat roept allerlei ideeën op. Mensen vroegen Boeddha vaak: “Wat zal er door gebeuren?” Gautama was geen theoreticus., geen filosoof. Hij zei: “Doe het gewoon en zie. Experimenteer en vertel mij daarna wat er gebeurt. Vraag het me niet!”

Wanneer je op je ademhaling gaat letten, ontdek je een bijzonder fenomeen, namelijk dat je door ademhaling continu verbonden bent met het bestaan, zonder onderbreking, er is nooit vakantie. Of u nu wakker bent of slaapt, het bestaan gaat maar door met leven in je te gieten, het neemt weg van je wat al dood was. Als Kooldioxide zich in je ophoopt zal het je dood betekenen. Zuurstof is leven, en het is belangrijk dat het kooldioxide voortdurend wordt vervangen door verse zuurstof. Wie zorgt hiervoor? Het is overduidelijk dat jij hier niet voor zorgt! Als je de zorg aan jou overlaat, zou je al lang geleden dood zijn geweest, je zou hier niet zijn geweest om de vraag te stellen. Je was soms vergeten te ademen, of je hart zou vergeten zijn te kloppen, soms zou je vergeten het bloed in je te laten circuleren – alles wat mis kan gaan, zou mis gaan. Er zijn duizend en één dingen in je die zouden mis gaan. Maar ze blijken allemaal te functioneren in een diepe harmonie. Is deze harmonie afhankelijk van jou?

Dit is geen filosofie. Filosofie is meestal onzin. Een filosoof is in de war en niet in relatie tot zijn essentie. Als je in de pas wilt lopen met ‘wat hoort’ dan is het handig om naar deze mensen te luisteren. Je hoort er dan bij.  In de worden van Jezus: “wees niet van de wereld, maar in de wereld”. De filosoof voelt zich hiertoe niet geroepen.

Het bewustzijn dat “het bestaan voor je zorgt” creëert een groot vertrouwen in je. Dan houdt het idee van ‘goed’ of ‘slecht’ op te bestaan en dit helpt om tot jezelf te komen. Het is een praktisch gegeven om niet in onzin te geloven, maar je heldere ratio te gebruiken. Mens-zijn betekent niet voor niets – je onderscheidend vermogen tot op zijn hoogste vermogen gebruiken -, en laat dát nu tevens de definitie van het woord ‘christus’, ‘boeddha’ en ‘zen’ betekenen! Een uitzonderlijke mind! Het besef dat “het bestaan voor je zorgt” kan er toe leiden dat jij je bewust wordt van deze schoonheid en dat je door zelfonderzoek van binnen uit vertrouwen ontstaat. Niet uit geloof, want dát zorgt voor angst en bezorgdheid.

Dit type vertrouwen geeft schoonheid omdat het ontstaat vanuit jouw ervaring. Het zal je helpen te ontspannen. Jij, wij hoeven ons geen zorgen te maken. Dát wat er is dat ben jij; er hoeft niets te veranderen alles mag zijn zoals het is. Dat is onze natuur. Vertrouwen helpt je te ontspannen, helpt je los te laten, en dit ‘laten- gaan’; dit laten zijn zoals het is bereidt het terrein voor om tot ‘getuige- zijn’ te komen. Het zijn verwante verschijnselen.